Muncitorii de pe şantierul Cernavodă al Canalului Dunăre-Marea Neagră au salvat importante cantități de materiale amenințate de apele Dunării

Dat fiind că ieri s-au împlinit 30 de ani de la inaugurarea Canalului Dunăre-Marea Neagră, şi în aceste zile subiectul „inundațiilor” este de actualitate, Cernavoda Blog vă oferă o poveste de la începutul anului 1950, când primul şantier de construcție a „Magistralei Albastre” era în plină desfăşurare.

Povestea este relatată din două surse. Prima este celebrul ziar de propagandă al Partidului Comunist, iar cea de-a doua este relatarea unuia dintre deținuții din Unitatea de Muncă 2 Colombia de la Cernavodă.

”Muncitorii de pe şantierul Cernavodă al Canalului Dunăre-Marea Neagră au salvat importante cantități de materiale amenințate de apele Dunării

Prin topirea zăpezilor, apele Dunării s-au umflat, spărgând stratul de gheață. Sloiurile purtate cu repeziciune la vale au format pe alocuri zăpoare, adevărate ziduri de ghiață care puneau stavilă apei, de la un mal la celălalt. Asemenea zăpoare s-au format la Oltenița şi la Ghindăreşti, între Cernavodă şi Hârşova.

După ce a fost spart zăporul de la Oltenița, apele au pornit năvalnic înspre Cernavodă. Din cauza zăporului de la Ghindăreşti însă, ele nu puteau curge normal şi se unflau mereu, până la 10-15 cm pe oră.

În portul Cernavodă se aflau depozitate însemnate cantități de scânduri, ciment, carton asfaltat, tablă, smoală şi alte materiale în valoare de milioane de lei, destinate construcției Canalului Dunăre-Marea Neagră. Trebuiau luate măsuri urgente de evacuare a materialelor.

Sectorul de partid din Cernavodă a mobilizat pe muncitorii de pe şantiere, începându-se de îndată operațiunile de evacuare a materialelor. Comitetul Provizoriu al oraşului a dat un important ajutor în această evacuare.

S-a muncit cu greu ziua şi noaptea. Comuniştii erau în frunte. S-au distins în mod deosebit tov.: Dima Valeriu, Carpov Ion, Simionova Maria, Mereuță Ion, Galehin Andrei şi alții.

De neprețuit a fost ajutorul specialiştilor sovietici care, folosind uneltele şi materialele speciale, au reuşit să spargă zăporul. Apele, scăpate din strânsoare, s-au retras de pe țărm, pornind-o la vale.

Muncitorii constructori ai Canalului au dat dovadă şi în această împrejurare de înalt patriotism, de dragoste față de avutul obştesc.”

Ziarul Scânteia, seria III, anul XIX, nr. 1672, Miercuri 1 Martie 1950

„[…] Noaptea următoare frigul avea sa se răzbune pe aceste zile însorite de iarnă. Plutonierul Radu avea sa ne trezească la ora 2 pentru ca se primise telefon că apele o sa crească iar portul o sa fie inundat. Echipa mea a fost dusă de urgență pentru a muta materialele în oraş. Am lucrat până la ora prânzului la încarcarea căruțelor iar următoarele trei zile am fost duşi ca hamali în port pentru a descărca barjele.

[… ] au avut însă ghinionul să trebuiască a scoate grinzile ude ce fuseseră deja inundate. Au primit cizme, dar erau prea scurte pentru înălțimea apei reci. Au stat trei zile scufundați în mâlul rece al Dunării iar sobele din barăci cu greu au putut încălzi deopotrivă oameni şi haine. […]

În jurul prânzului a ajuns trenul cu noi deținuți iar după ce şi-au luat în primire barăcile au fost aduşi şi ei direct în port. Pentru acomodare a fost alocați la vagonetele încărcate cu saci. […]

[…] Am trecut apoi la ridicarea unui dig de pamânt pentru că acum apele Dunării amenințau chiar barăcile coloniei. Ivănescu chiar spune ca este posibil să ne trezim cu apa chiar la baza primelor barăci.”

Ioan Paul – Pe aici nu se trece. Şi nu se pleacă , Editura Cosmolis, Timişoara, 2004 

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Canalul Dunare-Marea neagra și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Muncitorii de pe şantierul Cernavodă al Canalului Dunăre-Marea Neagră au salvat importante cantități de materiale amenințate de apele Dunării

  1. Pe Wikipedia Canalul figurează că ar fi fost inaugurat pe 26 mai 1984, ci nu pe 15! http://ro.wikipedia.org/wiki/Canalul_Dun%C4%83re-Marea_Neagr%C4%83
    Afirmația asta mi se pare mai mult decât dramatică: ”Construirea canalului a necesitat o investiție de circa 2 miliarde de dolari. Estimările inițiale prevedeau recuperarea investiției în 50 de ani. Exploatarea canalului aduce însă venituri anuale de circa 3 milioane de euro, ceea ce presupune o durată de recuperare a investiției de peste 600 de ani”.

    Apreciază

    • cernavodean zice:

      Pe data de 15 mai 1984 a fost inaugurata ecluza Cernavoda. Eu data asta o sarbatoresc 🙂 Este relativa „data inaugurarii”… Practic toata luna mai au fost mai multe evenimente. Este adevarat ca majoritatea considera momentul cand tovarasul si tovarasa au trecut la bordul vaporului prin ecluza de la Agigea :).
      PS: Wikipedia nu este neaparat o sursa foarte credibila. 🙂

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s